English | Deutsch || Betűméret: A A A






Terápiás kutyák

 

A Kutyával az Emberért Alapítvány 2001 óta folytat állatasszisztált terápiás munkát.

 

Az utóbbi évek számos tudományos vizsgálata is igazolta azokat a sejéseket, miszerint a kutya ember kapcsolatban sokoldalú gyógyító, terápiás erő rejlik.

A kutya feltétlen szeretete, együttműködési készsége akaratlanul is jobb kedvre deríti, aktivitásra késztetheti a magányba, depresszióba süppedt, pszichoterápiás kezelés elől bezárkózó embereket is. A kutya által szolgáltatott különféle ingerek (érintés, simogatás, a mozgás látványa, stb.) és az élő állat irányításával, kontrollálásával járó intellektuális kihívás jótékony hatással vannak idegrendszerünkre. Nemcsak mint serkentő, aktiváló tényező, hanem mint stresszoldó, pszichés ellenállóképesség-növelő hatás is. Ennek köszönhetően a kutyát ma már sikerrel alkalmazzák nemcsak pl. öregek otthonában mint hangulatjavító, szellemi és testi frissességet fenntartó módszert, hanem olyan komoly szakmai kihívást jelentő esetekben is, mint pl. autista gyerekek viselkedésterápiája során, vagy értelmileg akadályozottak oktatásában

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a terápiás kutyák alkalmazása jótékonyan hat a gyermekek érzelmi fejlődésére, általa növelhető a gyermekek motivációja, valamint a kutya segítségével könnyebben alakítható ki személyes kontaktus olyan személyekkel is, akik bizonyos mentális zavar, vagy trauma hatására nehezebben lépnek kapcsolatba másokkal vagy akár a segítő szakemberrel.
A Kutyával az Emberért Alapítvány a segítőkutyák képzése mellett az elsők között honosította meg Magyarországon a kutyás fejlesztőterápiás munkát, és ez a program egyre több helyszínt érintve jelenleg is folyamatosan bővül.



Tapasztalatunk az, hogy

  • a kutya jelenléte a gyermekek többségére ösztönzőleg és jutalomértékűként hat,
  • a kutya környezeti katalizátorként elősegíti a kapcsolatfelvételt és kooperációt,
  • lehetővé válik a gyermekek figyelmének tartós fenntartása,
  • a kutya irányítása az események fölötti kontroll és kompetencia érzetét váltja ki,
  • fejlődik a gyermekek mozgáskoordinációja és nyelvi kifejező készsége,
  • a gyermekek érzékenyebbé válnak a környezetükben élő személyek, háziállatok szükségleteire.